A.Vogel naravna zdravila

A. Vogel blog za Slovenijo

Večerja – da ali ne?

Avtor: Sabina Topolovec, 2. aprila 2019, Zdrava prehrana

Že rek, da naj bi zvečer jedli le še kot berač, nam daje misliti, da bi bilo dobro razmisliti o zadnjem dnevnem obroku. O tem je pisal tudi Alfred Vogel, ki je priporočal, da večerjo zaužijemo najkasneje dve uri pred spanjem. Poglejmo, kaj o tem menijo nekatere tradicionalne medicine.

Moderne prehranske usmeritve priporočajo, da hrane ne uživamo že štiri ure pred odhodom v posteljo, torej zadnji obrok zaužijemo nekje do 18. Ure. Če vemo, da telo med spanjem dobesedno preklopi na »spalni modus«, je to vsekakor dobra poteza za boljši spanec in počutje. Med spanjem se ne upočasni le delovanje prebavnega trakta, zmanjša se tudi proizvodnja sline in želodčnih sokov, gibanje črevesja pa je počasnejše.

Sveže ali kuhano?

Marsikdo zvečer najraje zaužije nekaj lahkega in s tem enači kos ali dva sadja ali skledo sveže solate. Če vas to napenja, se je takšni izbiri bolje izogniti.  Ni enotnega recepta za vsakogar. Načeloma je tako, da določena vrsta hrane v črevesju vselej fermentira, ne glede na to, ali jo jeste čez dan ali zvečer. Kako se obnaša vaša prebava, boste z nekaj opazovanja sami hitro ugotovili in si ustrezno prilagodili tudi izbiro hrane. Na vsak način pa boste s krožnikom kuhane, dušene ali pečene zelenjave vedno na varnejši strani. Tem lahko dodajate nekaj hladno stiskanega olja (denimo orehovo, laneno, iz pšeničnih kalčkov, ipd) in oreščkov ali semen.

Ajurvedska priporočila

Ajurveda priporoča topel, sveže pripravljen lahek obrok, denimo kuhano zelenjavo s krompirjem ali žitaricami, zelenjavno juho in podobno. Ajurvedska klasika je kičeri, zelenjavna enolončnica z rižem in lečo. Jed je hitro pripravljena in lahko prebavljiva. Zaužijete lahko tudi jedi iz pečice, denimo hrustljavo zapečen krompir s sezamom in mariniramo bučo. Vodilo so kakovostna, sonaravno pridelana živila, ki jih pripravljamo sveže in z veliko ljubezni. Večerjo naj bi zaužili med 18. in 19. uro.

Priporočila TKM

Tudi tradicionalna kitajska medicina (TKM) priporoča, da je zadnji obrok najlažji. TKM živila razvršča tudi po termičnem delovanju na telo in tako pozna živila, ki so vroča, topla, nevtralna, hladilna in mrzla. Po njihovim priporočilih naj bi za večerni obrok uživali hrano, ki je nevtralna do hladilna, saj naj bi ta telo privedla v stanje yin in v sproščujoč spanec. Podobno kot zapisano zgoraj, tudi TKM priporoča, da hrano zaužijemo najkasneje štiri ure pred spanjem. Če namreč  jemo neposredno pred spanjem, telo ne ve, ali naj spi ali prebavlja.

Posebej blagodejna je zopet zelenjava, ki naj predstavlja glavnino večerje. Tudi TKM priporoča, da prednost dajemo kuhani hrani, torej zelenjavo dušimo, pečemo, kuhamo ipd. Če nam posebno dobro tekne solata, lahko tako pripravljeno zelenjavo uporabimo tudi kot osnovo za solato. Tej lahko dodajamo semena, lahko tudi sveže nakaljena semena, ki so bogata z mineralnimi snovmi. Občasno lahko zaužijemo tudi majhno količino ribe ali mesa, vendar naj to ne predstavlja več kot tretjino večerje. Prav tako lahko občasno zaužijemo tudi ogljikove hidrate, denimo proso, ječmen ali ajdo.

Hrano tudi začinimo in pri tem uporabljamo predvsem sveže začimbnice z domačega vrta. Mlečnih izdelkom se je bolje izogniti, včasih, denimo ena do dvakrat na teden, lahko ob večerji ponudimo manjšo količino ovčjega ali kozjega sira. Zvečer se je po priporočilih TKM dobro izogibati tudi sladkim jedem, po katerh pa ob uravnoteženi prehrani niti ne hlepimo. Če je želja res velika,  je bolje poseči po nesladkanem kompotu ali nekaj oreščkih (majhna količina).

Velik poudarek TKM namenja izbiri sezonske prehrane, torej hrane, ki je dosegljiva pri nas sedaj.

Na kratko …

Če povzamemo, je večerni obrok dobro zaužiti čim bolj zgodaj, prednost pa dajati lahkim jedem. Seveda ob tem ne pretiravamo niti s količino. Prevelika količina hrane zvečer ni dobra ne za prebavo, ne za mišice, možgane in celice nasploh. Ko zaradi tega trpi tudi spanec, se telo ne more obnavljati.

Če ste do sedaj vajeni večerjati pozno in ob tem opažate, da vaše počutje, spanec in zdravje na splošno niso optimalni, razmislite o tem, da večerjate prej in vsaj nekoliko zmanjšate obrok. Naloga ni tako težka, kot se vam morda zdi ta hip. Telo se zelo hitro navadi na to, da zvečer ne dobi hrane, zato ste lahko brez skrbi, da bi dolgo trpeli lakoto. Želodec se bo oglašal največ teden dni. Če bo res prehudo, se lahko v posteljo odpravite tudi uro prej. Tako boste za telo naredili še več dobrega.

Vsekakor pri spremembah ne rabite postajati »fanatični« in imeti slabe veste, če se le tu in tam pregrešite. Z izjemo decembra je takšnih trenutkov najbrž sorazmerno malo.  Veselje, ki ga čutimo ob druženju s prijatelji in ob dobri hrani, pa je – konec koncev – tudi blagodejno.

  • Stalna povezava
  • 566 krat ogledano

Dodajte svoj komentar.

Vaš e-naslov ne bo objavljen. Zahtevana polja so označena *

Read more:
Čas za kavo!

Mnenja o dobrobitih ali nevarnostih uživanja kave se močno razlikujejo celo v strokovnih krogih. Alfred Vogel je o njenem splošnem...

Close